layout

Saturday, October 10, 2015

saya yang salah

"saya yang salah"

pada suatu hari, baginda Nabi SAW pulang kerumah. dan mengetuk pintu memanggil saiyidina Aisyah r.a. dan ketika itu saiyidina Aisyah r.a tidak mendengar akan panggilan baginda Nabiy. sehingga la ketukan yang ketiga, dan baginda Nabiy behenti lalu tidur di luar rumah.

keesokkan paginya. saiyidina Aisyah r.a mmbuka pintu dilihatnya suami kesayangan tidur diluar lalu terus dia mengatakan maaf pd baginda Nabiy.

"saya yang salah, kerana tidak membuka pintu, maafkan saya" -saiyidina Aisyah r.a.

"saya yang salah, kerana pulang lewat. saya yang salah, maafkan saya" - baginda Nabiy SAW.

"saya yang salah"

hebatkan akhlak baginda Nabiy?
subhanAllah.....
walaupun dia manusia yang maksum dan dijamin syurga baginya..
tapi, masih hmble dan salahkan dirinya.

kita?
maksum pon xde.
dijamin syurga pon tidak.

ayuh, muhasabah diri.
dan kata...
"saya yang salah"
"maafkan saya"

#kita mampu!
#sm.2015

No comments:

Post a Comment