layout

Tuesday, March 10, 2015

coretan hamba hina 1



Hadis menyebutkan larangan tidak bertegur sapa melebihi tiga hari. Hikmahnya ialah manusia memang tidak dapat lari daripada marah dan bersifat yang tidak elok. Diberikan tiga hari sebagai keringanan supaya dapat dihilangkan rasa marah itu.


1. Hari pertama untuk menghilangkan kemarahan.

2. Hari kedua untuk muhasabah diri.

3. Hari ketiga untuk memohon keampunan.


Jika lebih tiga hari maka ia telah memutuskan silaturahim. Cara memohon kemaafan mengikut jumhur ulama ialah dengan mengucapkan salam. Ada yang bertanya dengan saya 2 minggu lepas ketika saya memberi ceramah motivasi di sebuah masjid. "Kak kalau kita lost contact dengan sahabat kita, hingga tak bertegur sapa melebihi 3 hari putus silaturahim ke? "


Maka jawapannya adalah tidak.

Maksud hadis tersebut ialah apabila dua orang saudara islam saling bergaduh, bertengkar, kesalafahaman dan sebagainya. Ada juga yang bertanya, " Kalau saya tinggalkan boyfriend saya dan tak tegur dia lebih 3 hari putus silaturahim ke kak.? "


Sambil senyum saya jawab

" Itu bukan putus silaturahim. Tetapi itu putuskan hubungan yang haram. Insya Allah, Allah semakin sayang dan cinta. "


Wallahualam.

No comments:

Post a Comment